سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهندسی

آموزش متلب، گام به گام، صفر تا صد! (قسمت اول)

هدف اصلی ما در گروه توسعه فناوری مهندسی (دیتک) آموزش به صورت کاربردی هست نه فقط اینکه وقت شما گرفته بشه و تهش هم هیچی به هیچی :). برای اینکه یک آموزش مثل آموزش متلب رو بشه خوب یاد گرفت باید پایه و گام به گام جلو رفت.

حالا مخاطب های این دوره کیا هستن و چه کسایی می تونن از این دوره استفاده کنند؟ اگه بخوام به صورت خلاصه خدمتتون عرض کنم هرکسی که به متلب نیاز داشته باشه یا بخواد برای تکمیل کردن رزومه اش یه زبون برنامه نویسی هم اضافه کنه، این دوره خیلی می تونه براش مفید باشه.

در این دوره ما به معنی واقعی سعی کردیم از صفر متلب رو آموزش بدیم و شما رو برای دوره های حرفه ای تر بعدی آماده کنیم. امیدوارم این دوره بتونه کمکی به مسیرتون بکنه.

همیشه شروع کار خیلی مهمه! تو این همه آموزش رنگارنگ که تو وب هست و کتابای قطور مختلف خیلی میتونه سر در گم تون کنه. پس خیلی مهمه شروع قوی و درستی داشته باشید تا بتونید تا آخر مسیر پیش برید??

1متلب از کجا اومده؟؟

متلب یک زبان برنامه‌نویسی است که توسط MathWorks توسعه داده شده است. به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی ماتریسی آغاز شد که یک زبان برنامه‌نویسی  ساده است. مثال هایی که در ابتدا در آموزش آورده می شه سعی میشه از آسون ترین مثال ها باشه که آموزش ساده تر و کاربردی تر بکنه.

 

این برنامه آموزشی طوری تهیه شده که تمام افراد بتوانند از آن استفاده کنند و متلب را به صورت پیشرفته درک کنند. پس از اتمام این برنامه آموزشی خودتون را در سطحی می بینید که خیلی راحت خودتون رو به سطح بعدی ببرید و سریعتر پیشرفت کنید. البته برای آموزش متلب کلاس های حضوری هم برگزار می کنیم که خلاصه و فشره همین نکاتی هست که به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدیم.

2پیش نیازها

ما فرض می‌کنیم که شما دانش کمی از برنامه‌نویسی کامپیوتر دارید و تا حدودی مفاهیمی مانند متغیرها، ثوابت و غیره را درک می‌کنید. اگر برنامه‌نویسی در هر زبان برنامه‌نویسی سطح بالا مانند C، C + + یا جاوا انجام دادید، آن وقت آموزش متلب مثل آب خوردن میمونه براتون.

3قدرت محاسباتی ریاضی متلب

متلب در هر جنبه از ریاضیات محاسباتی استفاده می‌شه. شکل‌های زیر برخی محاسبات ریاضی رایج هستند که معمولا در آن از آن‌ها استفاده می‌شود.

  • برخورد با Matrices و Arrays
  • گرافیک و گرافیک سه‌بعدی
  • جبر خطی
  • معادلات جبری
  • توابع غیر خطی
  • آمار
  • آنالیز داده
  • معادلات دیفرانسیل
  • محاسبات عددی
  • یکپارچگی
  • منحنی نصب
  • دیگر توابع ویژه

4ویژگی های اصلی متلب برای آموزش متلب

این یک زبان سطح بالا برای محاسبات عددی، تصویرسازی و توسعه کاربرد است. همچنین یک محیط تعاملی برای اکتشاف، طراحی و حل مساله فراهم می‌کند. کتابخانه وسیعی از توابع ریاضی برای جبر خطی، آمار، آنالیز فوریه، پالایش، بهینه‌سازی عددی و حل معادلات دیفرانسیل معمولی فراهم می‌کند. این سیستم گرافیکی برای تصویرسازی داده‌ها و ابزارها برای ایجاد نمودارهای سفارشی فراهم می‌کند. رابط برنامه‌نویسی متلب به ابزارهای توسعه برای بهبود قابلیت نگهداری کیفیت و به حداکثر رساندن عملکرد کمک می‌کند. همچنین ابزارهایی برای ایجاد برنامه‌های کاربردی با رابط‌های گرافیکی سفارشی فراهم می‌کند. این مدل برای یکپارچه‌سازی الگوریتم های متلب براساس کاربردها و زبان‌های خارجی مثل C، جاوا، عمل می‌کند.

5مصارف متلب

متلب به عنوان یک ابزار محاسباتی در علوم و مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیره که زمینه‌های فیزیک، شیمی، ریاضی و همه رشته‌های مهندسی را در بر داره پس در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد مثل پردازش سیگنال و ارتباطات، پردازش تصویر و ویدیو، سیستم‌های کنترل، آزمون و اندازه‌گیری و….